Rozhovor s Leonardem Vargou

Myslíme na pejskaře i motoristy

 

Náměstek primátora Leonard Varga (Piráti) má ve Frýdku-Místku na starosti dopravu, silniční hospodářství, životní prostředí a zemědělství.

Jak se, Leonarde, nejraději nebo nejčastěji pohybujete po Frýdku­-Místku?

Dobrá otázka na začátek. Rád bych napsal, že na kole, ale nebyla by to tak úplně pravda. Do práce jezdím nejčastěji autem, případně chodím pěšky. Přestože bydlím na Anenské, zvládnu to na frýdecký magistrát do dvaceti minut svižnou chůzi. Šlo by to i rychleji, ale velkou bariérou je železnice. Nicméně se nám se SŽDC podařilo dojednat výstavbu podchodu pod tratí v oblasti skateparku, kde bude navazovat chodník pod Zámecké náměstí. Druhou bariérou je pak oblast přejezdu se závorami, kde opravdu chybí chodníky i bezpečné přechody jak pro pěší, tak pro cyklisty. I na tom pracujeme.

Ale přesto je to častěji autem?

Já mám auta rád, přestože je mi někdy podstrkováno, že jsem nepří­tel benzínu. Kapacitně máme silnice nadimenzovány dobře a pokud není velká uzavírka, nehoda, nebo pátek odpoledne, městem se dá projet dobře. Všichni také vyhlížíme celkové otevření obchvatu, což by mělo situaci ještě vý­razně zlepšit. Problém je parkování …

Co se s tím dá dělat?

Těch přístupu je několik. Já se rád inspiruji v západní Evropě. Organizace statické dopravy je nesmírně složité, ale i zajímavé téma, které by vydalo na celé knížky. Zde nemáme moc prosto­ru. Nicméně ve stručnosti jde o to, že veřejný prostor máme jen jeden a není nafukovací, musí být tedy využíván spravedlivě a rovnoměrně mezi všech­ny automobilisty. Když je něco zdarma, dochází ke zneužívání. Rozdělili jsme tedy parkovací lokality v centrech do tří zón a odlišnou sazbou chceme motivovat řidiče k používaní těch ka­pacitnějších o pár kroků dál od centra. Situace, kdy nám celé týdny odstavená auta v ulici 8. pěšího pluku blokují parkovací místa, protože jsou zdarma, není dále udržitelná.

Nepřesunou se tak auta z centra na blízká sídliště? Situace s parková­ním tam bývá ještě složitější.

Máte absolutní pravdu a tohle byla i naše obava. Nicméně změny v par­kování, které začnou platit od 1. října, jsou jenom začátkem procesu moder­nizace systému parkování ve městě. Ještě letos chceme zpracovat studii systému tzv. „rezidentního parkování“ na sídlištích, které dneska funguje dobře i v mnohem menších měs­tech, než je Frýdek-Místek, a všude se osvědčilo. V principu jde o to, že pokud na sídlišti bydlíte, dostanete „parkovací kartu“ vydanou magistrá­tem, a sídlištím se tak uleví. Konkrétní nastavení nám ale přinese studie na základě detailního průzkumu. Žádný systém totiž není univerzální a každé město má svá specifika.

Co plánujete pro cyklisty?

Já jezdím na kole opravdu rád, bohužel tady Frýdek-Místek zaspal. Máme sice nějaké páteřní trasy kolem řeky, ty jsou ale spíše turistického charakteru. Pro každodenní využívání kola z domu na poštu, do školy, na úřad nebo k lékaři to absolutně nestačí. Přípra­va je zdlouhavá a svazují nás přísné normy. Nicméně někde se začít musí. V současnosti jsme nejdál s přípravou páteřní cyklostezky napříč Riviérou. Z hlediska důležitosti a bezpečnosti pokládám za prioritní vybudování cyklostezky do Sedlišť a do Skalice. Také se připravuje nová propojka mezi Olešnou a Palkovicemi.

Zmíním ale dva projekty, na které se zatím nedostalo a které bych chtěl letos na podzim odstartovat. Prvním je nová stezka přírodního charakteru napříč místeckým lesem, která značně zkrátí, zjednoduší a zpříjemní cestu mezi přehradami Olešná a Baška. Celý místecký les by se pak mohl pomalu měnit na přírodní lesopark, kde se půjde schovat například s kočárkem v horkém letním dni.

Druhým je lepší zpřístupnění frýdecké­ho lesa, který svým zvlněným charak­terem vybízí k vybudované přírodního flow singletrack pro horská kola. Tyto traily rostou v okolních městech jako houby po dešti a není důvod, aby míst­ní sportovní nadšenci přišli zkrátka.

Závěrem, co vám osobně z dosaže­ných cílů udělalo největší radost?

Největší radost z nově nastavené vstřícnosti vůči pejskům a pejska­řům. Hned na začátku jsme věděli, že chceme dramaticky snížit poplatek za psa, a to jsme také udělali. Bůhví proč byl dlouhodobě nastaven na maximální zákonné hranici. Slevu každý majitel pejska pocítil v peněžence už letos. Nově rovněž budujeme psí hřiště na nevyužívané proluce vedle ulice Viléma Závady na Slezské. Zde budou moct všichni obyvatele sídliště bezpečně venčit na volno své čtyřnohé kamará­dy. Přestože budou součástí některé agility prvky, toto hřiště nebude určené k výcviku, ale pouze k venčení a socializaci. Otvírat bychom chtěli 27. srpna na Mezinárodní den psů. Tímto všechny srdečně zvu. (red)

EDIT: Slavnostní otevření Psího hřiště se bude konat 26.8. 2022.

Rozhovor pro Zpravodaj F-M, srpen 2022.